How to get funding from US VCs like Sequoia?


First-hand experience from Roman Scharf, general partner of 3VC (Capital300), partnering / co-investing with the leading US VCs, co-founder of the VoIP startup Jajah, the very 1st European investment of the Silicon Valley powerhouse Sequoia Capital.

Few months later Jajah was founded, they got 3 million USD investment and Roman packed up and moved to Silicon Valley for 10 years to turn the business into an incredible success. Why Jajah was so interesting for the investor? What did they learn and how did they cooperate on their journey, how did the investor opened incredible doors for them? How did they manage the exit? A plenty of takeaways for CEE scaleups in Roman Scharf’s and Lenard Horgos’s

Meetup with Speedinvest & MOC: Valuation, terms, VC activity in COVID times

MEETUP – Lockdowns, supply chain issues, projects on-hold, strategy redesign, cost restructuring etc. – the majority of business players and startups are affected around the world, regardless which side of the table they sit. If you are building a startup / scaleup and you plan to raise a new VC round, you might have a plenty of questions: so what’s now? how? where from? what terms? Join us and raise your questions on 28 May at Equity Thursday online meetup directly to Jacek Lubinski (Market One Capital) and Alex Zhigarev (Speedinvest)!

Coronapokalipszis: na de mit lépnek a befektetők?

Sötét éjszaka…vagy?

Szükségállapot egyik országban, vészhelyzet és határzár a másikban. Egyik napról a másikra összeomló turizmus, vendéglátás vagy légiközlekedés – és nincs vége. Akadozó ellátási láncok, beszakadt tőzsde.

Már 1-2 éve halljuk, hogy jönni fog a recesszió, a lassulás. A pusztító tüzek Ausztráliában, Brazíliában vagy a sáskák Afrikában, a folyamatos felmelegedés nem indította be a dominót, de még a Bitcoin hullámvasút és társai sem. A koronavírus viszont súlyosat ütött, de ezt ma már mindenki látja.

Az elmúlt napokban több befektetővel is beszélve, legalábbis tervet és helyzetelemzést kérnek befektetéseiktől (legyen az startup, scaleup vagy már jóval nagyobb cég), hogy milyen módon kell átírni az üzleti terveket, be kell-e avatkozni a beruházásoknál, a recruitment leálljon-e. Az a minimum, hogy észnél kell lenni, figyelni és gondolkozni.

Míg bizonyos éttermek bezárnak, addig a házhozszállítás sosem látott lendületet kap. A cégek laptoppal látják el kollégáikat és távoli kommunikációt, közös munkát lehetővé tevő szoftverekre fizetnek elő. Segélykiáltások startupoktól, majd pár nap múlva bemutatják új üzleti modelljüket, amivel a túlélés már biztosított lehet. Van, ahol sötét éjszaka jött el, máshol csak most sütött ki a nap igazán.

A Sequoia üzeni

A világjárvány (f)elismerése után, az egyik legismertebb nemzetközi VC, a Sequoia a következő levelet küldte el csapatainak: Coronavirus: The Black Swan of 2020

Főbb üzeneteik a cégeik részére, hogy mit tegyenek, mit gondoljanak át AZONNAL:

  • Változhat a CLV, a marketing aktivitást újra kell gondolni, számolni – mérni és figyelni kell (időzítés is fontos! Ha épp tüzet oltasz, nem fogsz ergonomikus széket válogatni),
  • A sales előrejelzéseket át kell tekinteni és updatelni: hosszabb sales ciklus, gyengébb konverzió várható (mert változhat az ügyfél fizetési hajlandóság vagy beruházási kedv), de a nemzetközi terjeszkedés sem lesz könnyű lezárt határoknál,
  • Beruházások áttekintése: most kell-e, ugyanúgy szükségszerű-e egy ilyen bizonytalan gazdasági környezetben (ami persze újabb spirált indít el…),
  • Fundraising: lassabb lesz, nehezebb, rosszabb valuation mellett, ha lesz. Mitől lesz „vonzó” a sztori, ha épp esik, bukik, csökken, eltűnik stb. Ahogy egy befektető fogalmazott a minap egy – már – virtuális meetingen: „a növekedésbe kell fektetnünk, nem a bizonytalan életben maradásba” (! az új dealeknél!).
  • Csapat, létszám: az átalakulás, ügyfélszám csökkenés ugyanazt a csapatot igényli? Be kell avatkozni a cash flow miatt? Mikor, hogyan?
  • Runway, cash flow: el is jutunk a legfontosabb paraméterig: ha megváltozik a bevételi terv, akkor mire és meddig lesz pénzünk? Ha egy-két hónap vagy még több lesz a „sokk” időszaka, kibírjuk?

Nem szabad késlekedni, ezeket AZONNAL végig kell gondolni, és ahogy a Sequoia is fogalmaz: gyors döntésekre és lépésekre van szükség!

 A fény az alagút végén

Az egyik scaleup CEO-val aktívan iterálva az új tervek – és a fenti témakörök – kapcsán, elképesztően energizáló volt, hogy a legkritikusabb pillanatban is – nagyon helyesen – már előretekint a menedzsment: mi lesz 3-4-5-6-x hónap múlva? Mi történik most, mit jelent ez a piacomra nézve, a versenytársakra, az ügyfeleim mit lépnek, és ez mit jelent nekem? Mit kell addig csinálni, hogy utána erősebben álljunk fel és kihasználjuk a megnyíló lehetőségeket?

Ütik, verik őket minden irányból, és nem bénulnak le, hanem előrenéznek, a lángokon és füstön túlra.

Ahogy a Sequoia levél kiemelni: napjaink „nagyjai” közül többen is – Airbnb, Square, Stripe – az előző pénzügyi válság közepén jöttek létre. Voltak ott olyan alapítók, akik a romok hátán azt mondták, ez jó lesz. Persze kellett ehhez az is, hogy voltak ott olyan befektetők, akik elhitték ezt nekik.

Megmérettetik a VC/PE befektetői piac

És amiért billentyűzetet ragadtam: Vajon ülnek-e egy nagy adag „felesleges” cash-en a startupok, aminek köszönhetően most nem fő a fejük a runway miatt? Ritkán.

Számtalan startup / scaleup fog a következő hetekben, hónapokban a befektetőjéhez fordulni, hogy „baj van, finanszírozásra lesz szükség„. Akinek nincs szerencséje (sajnos ez nem szerencse kérdése!), a befektetőnek nem „elég mély a zsebe”, és nem fogja tudni továbbfinanszírozni. Sokaknál a bizalom tört el valamikor a múltban és lehet ez lesz a sztori vége. Másoknak zöldfülű a befektetőjük, aki nem „tartalékolt” a follow-on finanszírozásra.

Vajon elengedik a befektetők a csapataik kezét? Tucatjával látjuk majd a post mortem cikkeket, bejegyzéseket? Vagy átírva saját terveiket is, bátran „belehisznek” az újrarajzolt tervekbe és tovább fogják finanszírozni a csapatokat?

Megmérettetik a hazai befektetői piac is.

Lehet most jön az új – várva várt – hullám, és kinőnek hazai Airbnb-k és Stripe-ok. Vagy pont ellenkezőleg, most fogják elengedni ezeknek a cégeknek a kezét.

Kedves befektetők, a következő hónapok drámája, vagy az utána következő – hirtelen megnyíló – piaci lehetőség fogja vezérelni döntéseitek? Rövid vagy hosszú táv? Hisz fő szabály szerint a befektető a csapatba fektet.

Fájóan izgalmas hetek és hónapok vannak előttünk.

Challenges of scaling beyond CEE – 500 Startups


Scaling the team: when / who to hire for quick growth? Challenges of multinational offices, issues of cultural differences, problems / major risks faced during scaling – what one can learn of CEE / Eastern European companies entering the global market.

First-hand experience from the most active global early stage VC firm 500 Startups.

Presentation by Enis Hulli, responsible partner for the investments in the CEE region at 500 Startups, moderated by Csaba Kákosy, managing partner, CEO from Day One Capital

3,5 millió EUR tőkét kapott a Logiscool a nemzetközi terjeszkedés gyorsítására

3,5 millió EUR kockázati tőkebefektetést kapott Ügyfelünk, a Logiscool a CEE régió egyik legrégebben működő, vezető kockázati tőkebefektetőjétől, a Euroventures-től.

A kisgyermekek és fiatalok számára világszínvonalú programozás-oktatási rendszert kínáló Logiscool egyedülálló módon készíti fel a fiatalokat a digitalizált világban való hatékony és versenyképes működésre. A befektetésből a nemzetközi terjeszkedés gyorsítását, az új piacokon a partnerhálózat felépítését tervezik.

A Logiscool-t kizárólagos tanácsadóként az Absolvo támogatta.

A Logiscool, a befektető Euroventures és a tranzakciós tanácsadó Absolvo csapata a tőkebevonási tranzakció zárását ünneplik

A 2014-ben indult Logiscool élményalapú programozó iskola 6-18 éves gyerekeknek és fiataloknak kínál programozó és digitális tanfolyamokat, táborokat. Ma már 16 országban és 100+ helyszínen több mint 60.000 kisdiák kezdett el tanulni a Logiscool oktatási módszerével.

A Logiscool-módszer sikerét és töretlenül növekvő nemzetközi népszerűségét annak köszönheti, hogy moduláris, több mint 600 leckéből álló tananyagával éveken át kísérni tudja a diákokat a tanulás, fejlődés, digitális írástudás fejlesztése útján. Az oktatási platform „együtt nő” a diákok életkorával és tudásszintjével, mely hosszú távon is motiváló, egyedülálló sikerélményt biztosít számukra. Fiatal és lelkes trénerek teszik még hozzá azt a pluszt, amitől a tanulás valóban játékká, izgalmas kalanddá válik a gyerekek számára.

„Hiszünk abban, hogy a jövő tudásának elsajátítása lehet élvezetes és vidám dolog. Nálunk a diákok játszva tanulhatják meg a logikus gondolkodás alapjait, fejlődik a problémamegoldó képességük, átlátnak és megértenek komplex folyamatokat, és az itt megszerzett tudást és képességeket a későbbiekben szinte bármely munkaterületen képesek lesznek hasznosítani” – mondta Breuer Anita, a Logiscool egyik alapítója.

A cég a korábbi NNG-alapító és jelenleg angyal befektetőként tevékenykedő Balogh Pétertől kapott korábban befektetést, mellyel a fejlesztések mellett a nemzetközi terjeszkedést is sikeresen beindították.

 „A Logiscool már most elérte azt, amire nagyon kevés hazai márka volt csak képes: Tajvantól Floridáig épít sikeres franchise hálózatot, és gyerekek tízezreinek az életét változtatja meg. A nagy, közös álmunk a csapattal, hogy egymillió gyereket tanítsunk meg programozni – ezzel az ambícióval már tényleges érdemes reggel felkelni” – nyilatkozta Balogh Péter.

A mostani, 3,5 millió EUR befektetés a Euroventures-től és a tapasztalt társbefektető Szőke Mártontól érkezett, aki a Yahoo! által felvásárolt Indextools alapítója, számos sikeres exitet bonyolított már, portfóliójában olyan cégekkel, mint az AutoHop, a Tresorit, az Omixon vagy a Bitrise.

A befektetés lehetővé teszi, hogy a Logiscool növelni tudja a budapesti csapatát, fejlessze oktatási módszerét, szolgáltatásait, hazai és nemzetközi partnerhálózatát, és felgyorsítsa a nemzetközi terjeszkedést.

„Ez a befektetési kör egy nagyon fontos mérföldkő a Logiscool életében, nagy lendületet ad a további növekedésünkhöz. Biztosítja a csapat sokirányú fejlesztését és bővítését, ami azt eredményezi, hogy folyamatos fejlesztéseinkkel meg tudjuk szerezni és őrizni vezető szerepünket világszerte is. Arra törekszünk, hogy a globális piacon a legjobb programozás oktatási módszert nyújtsuk a gyerekeknek” – mondta Csitári Gyula, a Logiscool társalapítója.

„Azért fektettünk be a Logiscool-ba, mert egy nemzetközi tapasztalattal rendelkező, kiváló és elkötelezett menedzsment, egy gyorsan növekvő globális piac és egy technológia alapú, egyedi értékajánlat ritka találkozását látjuk. Nagy lehetőség és felelősség egy ilyen növekedési történet részesévé válni”– mondta Tánczos Péter, az Euroventures igazgatója.

Felhasznált forrás: hivatalos sajtóközlemény

How (not) to make a first contact

If you are in business for at least a couple of years, you probably get lots of sales e-mails, LinkedIn connection requests and other types of messages that try to establish a relationship with you.

There are basically 4 types of people reaching out to you:

  • people you know/have met before
  • head-hunters who try to expand their candidate base
  • people who try to sell you something
  • those who are new in business or in a specific sector and are trying to build a network

In case I cannot identify, which of these categories people fall into, I send back a message asking them where we have met or what are the fields where we could co-operate. In some cases, if I have the time and energy, I am even more specific trying to figure out what could have been the idea behind the connection request.

In many cases what they reply is that we should „co-operate”. This, again, can mean many things:

  • in most cases this means they want access to my clients,
  • or they probably want to sell something to me, but do not dare to say this clearly, 
  • or just want to expand their connections (by the way this last one I don’t really get and never give a positive answer to, simply because if I don’t know someone, I don’t want to give the impression that we know each other, let alone worked together – this would be like contributing to fake profiles).

If I have had all the coffees offered to me with the promise of some vague future co-operation, I would have serious health issues by now. On the other hand, I make lots of good business through partnerships and connections, therefore I usually take the time and try to invest into building new partnerships. But as I grow old, I am more and more cautious.

Let me tell you a recent example of how NOT TO connect (and offer partnership). This one happened on LinkedIn, which is the number one platform for establishing a network. A guy with an HR background connected me a couple of weeks ago and I sent him back the usual message, even indicating that we have some co-operation models with people like him. He replied that it is nice to meet me, my profile is interesting, etc. and asked how I would imagine our co-operation. I sent him some examples, offered to have a call to discuss details and thought this might lead somewhere. After a couple of days, he shortly replied that he was not interested in such a co-operation. I was in a good mood, so asked back what would be then an ideal model for him, but he never replied again.

Let me translate this into a sales situation:

  1. you have a prospect whom you identified somehow
  2. you reach out him/her without a specific value proposition
  3. your prospect replies and offers ways you could sell yourself to him/her (this rarely, I mean never happens in real sales situations)
  4. you turn him down saying you are not interested
  5. ????

In most cases, if you want to grow your network, you HAVE TO make outbound efforts, establish new connections. You can do it via e-mail, but LinkedIn connection request is also a great sales tool – so please, use it as one!

Some basic advice on how to do it right:

Be specific!

Say why you are connecting someone, there is enough space there (on LinkedIn you can add a note to your connection request)!!!

Be relevant!

Please, take your time and try to think of why your prospect could be interested in talking to you! Remember, you reached out to him/her/me, we never asked for this message!

Don’t be afraid of rejection!

I know you reached out to me because you want something, these platforms are built for that reason. I will not buy your stuff because you only reveal it later or let alone at a personal meeting, unless it is really relevant (see point 2 above).

Though it sounds awkward at first, but be happy if someone, for whom your offer is irrelevant, turns you down quickly! The sooner it turns out you are not „meant for each other”, the better. Time is our only asset that you cannot scale and grow, so don’t waste yours, don’t waste mine!

If the prospect replies, rejoice and then answer!

Relationships and networks are built on trust. The first step to build trust is to show that you listen, you care. If you don’t reply, don’t expect these people to be open to you later on!

Focus!

I know you can connect your other accounts, e-mail databases with other, e.g. social media platforms, but please, don’t use this feature (unless you have a very clear and up-to-date database)! Don’t spam me because 8 years ago I was in cc in an e-mail and your e-mail account remembers that!

 So be relevant, be persistent and good luck!

TheScaleupFest – International event on scaling

Key highlights of TheScaleupFest event - March 2020

TheScaleupFest is much more than just yet another startup event.

It is aimed to create a friendly place to learn, atmosphere and time for all stakeholders in the ecosystem to meet, share, get inspired, network and build their story in the most valuable way for their scaling and growing beyond CEE – together, successfully.

It is a place for startups, scaleups, investors and corporates where talented businesses, international experience, best practices and capital can find and impact each other. You will hear founders telling their growth stories, real international case studies, investors letting you know why one team succeeded and who they are looking for.

The Scaleup Fest is the 4th wave of VCs in CEE event series, co-organized by Absolvo, HVCA and HunBan –  this time powered further by HR Fest, the leading professional HR event and festival series in Hungary with 4 years history.

For more details about the event, topics, speakers please visit TheScaleupFest event website: https://thescaleupfest.com/

Az EZIT tulajdonosa értékesítette cégeit az európai hosting-óriás svéd Loopia Csoportnak

Az EZIT Kft. és a Magyar Hosting Kft. a magyarországi hosting piac meghatározó szereplői, akik szervermegoldásokat, cloud- és domain szolgáltatásokat nyújtanak Ügyfeleik részére. A tulajdonos értékesítette cégeit az európai hosting piac egyik legaktívabb szereplője, a Svédországban, Finnországban, Csehországban és Szlovákiában domináns jelenléttel bíró, private equity tulajdonban lévő svéd Loopia Csoport részére.

Cégünk a tranzakció során az eladó cégek tulajdonosát támogatta az üzleti (vételár, stb.) feltételek tárgyalásában, az átvilágítási folyamatban, a szerződési feltételek kialakításában, valamint a tranzakció egyéb feladatainak és a zárásnak a koordinálásában.

A Loopia Group Európa legnagyobb domain- és hosting szolgáltatásokat nyújtó cégcsoportja, árbevétele kb. 23 millió EUR, és több mint félmilliós ügyfélkörrel rendelkezik, köszönhetően a rendkívül aktív akvizíciós stratégiájuknak, melynek célja, hogy gyors növekedést érjenek el Közép-Európában és a CEE régióban, valamint erősítsék pozíciójukat a skandináv térségben.

A Cégcsoport 2019. februárban vásárolta fel az egyik legnagyobb közép-európai web hosting szolgáltatót, a szlovák WebSupport-ot, több mint 100 ezer ügyféllel Szlovákiában és Magyarországon.

Júniusban következett a Binero Group mass hosting üzletágának felvásárlása Svédországban és Németországban, mellyel tovább erősítették vezető pozíciójukat, augusztusban pedig a Planeetta Internet Oy, Észak-Európa vezető webhosting szolgáltatója.

2019. decemberben zárták a tranzakciót Ügyfelünkkel, az EZIT Kft-vel és a Magyar Hosting Kft-vel, a napokban pedig újabb akvizíciót zártak két finn szolgáltatóval, a Suomen Hostingpalvelu Oy-val és a Domainhotelli Oy-val.

Speedinvest – Challenges of entering the US market


How do you access to the largest market, what are the do’s and don’ts at your sales strategy? Differences between US vs. Europe VC markets, market size, size of funding rounds, exits, valuations, VC mindsets – what can CEE startups expect? Strengths of Europe against US. How to align with the massive competition to stay in the game? What Speedinvest’s CEE portfolio companies made successful during US market development – with examples of Avatao and Scalarr. Presentation by Marcel van der Heijden, partner from Speedinvest.