kebevonás

A kiváló és tehetséges cégek, scale-upok növekedése jellemzően további finanszírozást is igényel, amire a  magán- vagy kockázati tőkebevonás (venture capital, private equity) is megoldás lehet. Milyen befektetővel és hogyan érdemes megállapodni, mi lehet a nyerő stratégia, mikorra valósulhat meg a tranzakció, miért lesz ez a deal tényleg sikeres – ebben adunk segítő kezet, tapasztalatot, kapcsolatokat és valós megoldásokat Ügyfeleinknek:

  • a nemzetközi terjeszkedéshez, növekedéshez szükséges hazai vagy nemzetközi kockázati vagy magántőke tranzakciók, tőkebevonás támogatása
  • növekedési stratégia, üzleti és pénzügyi terv készítésének támogatása, cégértékelés
  • befektetői prezentáció, teaser elkészítése, exit stratégia, tőkebevonási folyamat támogatása
  • term sheet, SPA/SHA tárgyalások támogatása, átvilágítás, zárás támogatása
  • második, harmadik körös (series B-C-D), akár szindikált tranzakciók, tőkebevonás támogatása.

Jellemzően 1-30M EUR közötti tőkebevonási tranzakciókon dolgozik tanácsadói csapatunk, hazai és nemzetközi, elsődlegesen technológia központú, kivételes növekedési potenciállal rendelkező cégekkel – de inkább csapatokkal.

A tőkebevonás főbb fázisai

1. A tőkebevonás folyamata, felkészülés

Meggyőződésünk, hogy egy jó tranzakcióhoz megfelelő felkészülés szükséges.

Hogy amikor ott ülünk a kiválasztott és vágyott befektetővel szemben, akkor a kérdésekre legyen magabiztos, meggyőző válasz. Tudnunk kell mit szeretnénk, mikor, kivel, hogyan térül meg a befektetés, milyen exitet tervezünk – mindennek hitelesnek kell lennie.

Ügyfeleink tőkebevonás projektjei esetén olyan folyamat a célunk, ahol a befektetők „kapkodnak” a cégért, a jó ajánlatnál is még jobbat adnak, mert igazán szeretnék a projektet. Ehhez felkészülés, alapos és profi tervezés szükséges. Több tucat projekt tapasztalatával, hazai és nemzetközi befektetőkkel való eredményes tranzakciók megvalósítása után, lépésről lépésre vezetjük Ügyfelünket a siker felé.

A tőkebevonás folyamata eltérő kihívásokat jelent a vállalkozás, menedzsment, tulajdonos számára.

  • az előkészítés során stratégiaalkotás, üzleti tervezés történik,
  • a megfelelő befektetők feltérképezése, listázása,
  • az equity story és traction terv kialakítása, a befektetői tárgyaláshoz szükséges dokumentumok összeállítása,
  • majd a megkeresések, tárgyalások, egyezkedések, hosszas Q&A következik,
  • term sheet tárgyalások, átvilágítás, „jogászkodás”, a befektetési dokumentáció tárgyalása,
  • és végül aláírás, zárás – és a tőke megérkezik.

Ezután egy újabb kaland indul.

A tőkebevonás új kihívásokat jelent a tulajdonos számára

Egy tőkebevonás esetén egy 6-9 hónapos folyamattal érdemes számolni, a felkészülésen kívül. Idő és energia a vállalkozás részéről, a számtalan ismeretlen területen és kérdésben ad útmutatást egy tapasztalt tanácsadó.

2. A stratégia és az üzleti terv

Álláspontunk szerint üzleti elképzelés, dinamikus növekedés megvalósításának egy átgondolt üzleti terv nélkül nem érdemes nekivágni.

Az üzleti terv a tulajdonos / menedzsment legjobb barátja, míg a befektetővel a közös nevező a jövőbeni együttműködéshez.

Első lépés azonban a stratégia. Mit és miért, mikor és hogyan. A stratégia jelenti az üzleti terv alapját, abban ennek kifejtése, operatív feladatokra bontása szerepel annak érdekében, hogy sikeresen tudjuk megvalósítani a tervezett növekedést.

Eltérő életciklus eltérő kihívást jelent: más stratégiát kívánnak a startupok és a scale-upok is, ha már van valós tapasztalat és már régiós kihívóról van szó, vagy ha még ismeretlen a nemzetközi piac és a versenyhelyzet.

Az üzleti terv az alapja a cégértéknek, illetve a tőkeigénynek.

Amiben támogatjuk Ügyfeleinket:

  • növekedési stratégia és üzleti terv egyeztetése, az üzleti tervezési folyamat támogatása,
  • kiemelt fókusz a versenyelőnyökön, a sales és marketing stratégián, szükség szerint teszteléssel, validálással,
  • sok ezer üzleti terv tapasztalata alapján sikeres modellek, benchmarkok,
  • bottom-up tervezés, top-down validálás, érzékenység vizsgálat, szenárió elemzés,
  • cégérték számítás, pre-money valuation
  • a befektetői igények, elvárások ellenőrzése, illetve ezeknek megfelelő üzleti terv készítése.
Az üzleti terv a tervezett növekedés megvalósítását képezi le. Ahogy Steve Jobs is mondja ugyanis: a megvalósítás ér milliókat

3. Befektetői tárgyaláshoz szükséges dokumentumok

A befektető nem ismeri vélhetően a projektet, a döntéséhez meg kell értenie kik vagyunk, mit szeretnénk, mire is biztosítja a tőkét. A profi vállalkozás képes strukturáltan bemutatni ezeket – ahogy képes a saját termékét és szolgáltatását is az Ügyfeleknek bemutatni.

A gördülékeny, eredményes tárgyalásokhoz a következőkre van szükség, amelyek összeállításában tanácsadóink jelentős tapasztalattal állnak rendelkezésre:

  • a befektetési lehetőséget, a sztorit bemutató 2-3 oldalas teaser (ami azonban csak a felkészülés legvégén készül el),
  • a befektetői prezentáció (investor deck) összeállítása – amely nem azonos az ún. pitch deck-kel,
  • üzleti / pénzügyi terv, megfelelő részletességgel, az elvárt formátumban, magyarázatokkal,
  • szükség szerint ehhez kapcsolódó szöveges üzleti terv, azt alátámasztó információk, dokumentumok, benchmarkok,
  • traction terv a tárgyalások idejére,
  • tipikus befektetői feltételek megismerése, preferenciák rögzítése, adott esetben deal struktúra kialakítása,
  • bizonyos tranzakciók esetén ún. process letter.

Lehet-e ezek nélkül tárgyalni? Lehet. Csak hosszabb lesz, netán a „legjobb befektetők” más cégeket fognak preferálni, akiknek vannak válaszaik, vagy mi nem a legjobb feltételeket kapjuk. Megéri?

4. Befektetői megkeresések, kontakting

A felkészülési folyamat során, a befektetői megkeresések indítása előtt át kell gondolni, hogy milyen befektető való nekünk, ki biztosítja azt a nagyságrendet, kivel érdemes megindítani a tárgyalásokat.

Minden esetben vizsgálni javasoljuk, hogy abban a volumenben fektetnek-e be, van-e valamilyen várható szinergia, ismeri-e, érti-e az iparágunkat, netán van-e hasonló – de nem versengő – portfólió cége.

Ezután érdemes nekivágni a folyamatnak, amelyben:

  • összeállítjuk a tőkeigényhez és későbbi céljainkhoz illeszkedő hazai és nemzetközi befektetők listáját, részletes információkat biztosítunk Ügyfelünknek, bemutatva a szinergiákat is, majd
  • a megfelelő megkereső üzenetek, a megkeresés módja kerül kialakításra,
  • megindítjuk a tárgyalásokat, leszervezzük a találkozókat / videokonferenciát, támogatjuk a prezentációra való felkészülést, és részt veszünk Ügyfelünkkel a befektetői találkozókon, tárgyalásokon,
  • támogatjuk a felmerülő Q&A-t, szükség szerinti üzleti terv módosításokat,

amely után a befektető kifejezi befektetési szándékát, és várhatóan ún. term sheet (vagy indikatív ajánlat, summary of terms) formájában a főbb feltételek megérkeznek.

5. Term sheet, átvilágítás, aláírás-zárás

Az első term sheet (főbb feltételeket tartalmazó befektetési ajánlat) megérkezése mindig örömteli pillanat, érezhetjük úgy, hogy már-már közel a siker.

Kérdés azonban, hogy mennyire jó feltételeket kapunk, mi az, amit próbáljunk meg „kitárgyalni”, mi maradhat, hisz sztenderd feltétel.

A tipikus és elfogadható feltételek ismerete nélkül értelmetlen vitákba mehet bele a vállalkozó, netán a naivitás miatt a tőkebevonás is kútba esik.

Ha korábban nem merült fel, itt várhatóan előkerül, hogy vajon a befektető miben fogja – a pénzen túl – segíteni a vállalkozást, esetleg vállal-e rá kötelezettséget. Gyakran halljuk, hogy smart money-t keresnek a cégek, de ezzel kapcsolatosan reális elvárásokat kell támasztanunk (üzletágvezető partnerünk, Horgos Lénárd blogbejegyzése a témában): Smart money, és ami ebből igaz

A term sheet részletes tárgyalása kritikus, mert jellemzően a befektető utána egy exkluzív időszakot kér – ez alatt mással nem tárgyalhatunk -, így a többi érdeklődő befektetővel meg kell szakítanunk a tárgyalásokat. A term sheet aláírása, elfogadása után kezdődik az átvilágítás, majd pedig a befektetési és társasági szerződések (SPA, SHA) részletes tárgyalása, immáron jogásszal kiegészülve. Annak aláírása után gyakran felmerülnek még feladatok, amelyek teljesítése után történik meg a zárás, azaz a tranzakció ekkor megy teljesülésbe.

A következőkben is támogatjuk Ügyfeleinket:

  • term sheet véleményezése, egyeztetése, tárgyalása személyesen vagy távolról / írásban,
  • a piaci fair feltételek feltárása Ügyfelünk felé, javaslat megfogalmazása a korábban rögzített preferenciák szerint a tárgyalási stratégiára,
  • megállapodás esetén az adatszoba-összeállítás, az átvilágítás támogatása, szükség szerint az egyéb szakértők koordinálása,
  • befektetési / szindikátusi és társasági szerződések (SPA, SHA, stb.) véleményezése, tárgyalása,
  • aláírás, ill. zárás támogatása az eredményes tranzakció érdekében.

A tapasztalt tanácsadó megvilágítja azokat a pontokat, amelyeken érdemes egyezkedni, elősegítve a reális időtávon belüli tranzakció zárást, így az Ügyfél többet foglalkozhat a core business-szel.

6. Tranzakció után, következő körös befektetések

Ekkor kezdődik az igazi kaland. Minden tranzakció után felkészítjük Ügyfeleinket a továbbiakra, és állunk rendelkezésre a stratégia, üzleti terv megvalósításának időszakára is, vagy éppen a következő befektetési kör, netán az exit előkészítésében.

A részvételünk a tranzakció után kulcsfontosságú ismereteket ad szakértőinknek a befektetési feltételek tárgyalásaihoz – hisz tudjuk minek mi lesz a következménye.

Következő körös befektetések megvalósításának tapasztalatai, az erre való felkészülésekből fakadó ismereteink kiemelkedő értéket biztosítanak azoknak a gyorsan növekvő vállalkozásoknak, akik második-, harmadik körös befektetést (series B,C,D…) terveznek.

Tanácsadóink segítik

  • a következő körös befektetők azonosítását, a velük való kommunikáció indítását már az első körös tranzakció után,
  • az üzleti terv folyamatos update-jét, a tapasztalatok alapján a modell szükség szerinti módosítását,
  • a tranzakció előkészítését és menedzsmentjét, a meglévő befektető, az alapítók, ill. az új befektető érdekeinek összehangolását, a deal struktúra kialakítását.