gértékelés, cégérték növelés

Külső tőkebefektető bevonásakor vagy pedig üzletrészek, cégek eladása, vásárlása során kulcsfontosságú kérdés, hogy mi az a vállalatérték, ami a tranzakció alapját képezi.

A vállalatérték meghatározása történhet a historikus adatok alapján, valamint az elkövetkező időszak tervszámai alapján is. A jövőbeli adatokon alapuló cégértékelés elvégzéséhez minden esetben javasolt középtávú részletes pénzügyi terv készítése, ami alapján látható, hogy a tervidőszakban milyen terveket tud megvalósítani a vállalkozás.

Természetesen a cégértékelés egy korai fázisú vállalkozás esetében máshogy történik, mint egy érettebb fázisú vállalkozásé, így ott eltérő módszert kell alkalmaznunk.

Tapasztalatunk szerint a cégvezetők sokszor úgy tekintenek a vállalatértékre, hogy összeszámolják mennyit érnek az eszközök, de manapság nagyon ritkán fogadja el bárki is ezt a megközelítést, sokkal fontosabb, hogy a cég mennyi jövedelmet (pénzt!) képes termelni. Egy eszköz önmagában nem fog profitot előállítani…

Legyen naprakész!

Tőkebevonást tervez, esetleg következő körös befektetésben, cégeladásban / cégvásárlásban gondolkodik?

Értesüljön első kézből a hazai és CEE régiós kockázati- és magántőke piaci trendekről, változásokról, lehetőségekről, iratkozzon fel szakmai híreinkre, vagy kövessen minket LinkedIn oldalunkon!

Iratkozzon fel szakmai híreinkre!

Kövessen minket a LinkedIn-en!

Cégértékelés DCF-elemzéssel. Mi is ez?

A cégértékelés során gyakran alkalmazott módszer a diszkontált cash flow alapú értékelés (DCF módszer), mely a cég jövőbeli pénztermelő képessége alapján határozza meg a vállalatértéket. A kalkuláció során a cég jövőbeli cash flow-ja kerül a jelenlegi értékére számolva a cég tulajdonságaihoz és kockázataihoz, valamint eladósodottságához igazított diszkontfaktor segítségével. Az elkövetkező évekre vonatkozó diszkontált cash flow értékek mellett befolyással van a cégértékre, hogy az utolsó prognosztizált évet követően milyen a cash flow növekedési üteme. Ezt az úgynevezett növekedési lehetőségek jelenértékével tudjuk számszerűsíteni, ezt is figyelembe kell venni a vállaltérték-számítás során.

Szorzószámos cégértékelés

A másik – valójában gyakrabban – alkalmazott módszer a cég értékének meghatározásához a piaci cégértékeket, illetve korábbi tranzakciókat figyelembe vevő szorzószámos vállalatértékelés.

A piaci cégértékeket, illetve korábbi tranzakciókat figyelembe vevő vállalatértékelési módszer, általában ennek alkalmazása a gyakoribb a DCF módszerrel szemben. Ennek a módszernek az alkalmazása során az iparágban megtörtént vállalatfelvásárlások, összeolvadások értékeltségét figyelembe véve, az ezek alapján kapott szorzószámok és a cég vonatkozó pénzügyi adatai alapján kerül meghatározásra a cégérték.

Ezek a pénzügyi adatokat figyelembe vevő szorzószámok jellemzően a következőek lehetnek:

  • EBIT/EBITDA alapú szorzószámok
  • Árbevétel-alapú szorzószámok
  • Könyv szerinti értéket alapul vevő szorzószámok

Az egyes cégekre vonatkozó mutatók jelentősen eltérhetnek egymástól attól függően, hogy milyen iparágban és piacon működik a cég, mekkora méretű a vállalkozás.

A piaci értékelést figyelembe vevő módszer

Egy további lehetséges vállalatértékelési módszertan a piaci értékelést figyelembe vevő módszer, melyet leginkább csak azoknál a cégeknél lehet alkalmazni, melyek részvényeivel nyilvánosan is kereskednek. Az elérhető adatok alapján egyszerűen meg lehet határozni a forgalomban levő részvények számának és az aktuális részvényárfolyamnak a szorzataként a cég piaci kapitalizációját. Természetesen ezeket az adatokat saját cégünk értékének becsléséhez is fel lehet használni.

Az egyes módszerekkel kiszámított vállalatértéket pontosítani szükséges diszkontokkal és prémiumokkal attól függően, hogy mekkora méretű a vállalkozás, hány piacon van jelen, mennyire függ a működése egyetlen tényezőtől, kisebbségi vagy többségi részesedés kerül-e értékelésre, stb.

Mire is kell gondolni? Ön szerint egy azonos árbevételű cég az amerikai piacon ér többet vagy Albániában? Ön mikor adna többet egy cégért, ha rendezett munkaügyi kapcsolatai vannak, stabil beszállítói és vevő köre, vagy ha állandóan pereskedik, rendszeresen megbünteti a hatóság?

Tudni szeretné cégének értékét, vagy konkrét akciótervet keres cégértéke növelésére?

Szakértőinknek kész javaslata lesz az Ön számára, lépjen velünk kapcsolatba!

Pre-money vagy post-money?

A kockázati tőkebefektetések esetén a befektetők által tőkeemelés során megszerzett tulajdoni részesedés arányának meghatározásához alkalmazzuk a pre-money és a post-money értéket. Ezen kalkuláció során a befektető és az eredeti tulajdonos részesedése mértékének megállapításához felhasználásra kerül a korábban már kiszámított vállalatérték a befektetés előtt, ez a pre-money, valamint a befektető által befektetett tőkeösszeg alapján az úgynevezett post-money érték, ami az alapját jelenti a tőkebevonást követő tulajdoni hányadok meghatározásának.

Ne feledjük: pre-money értékről tárgyalunk, de post-money számoljuk ki a tulajdoni hányadokat! Ne engedje, hogy post-money értékre adjon a befektető ajánlatot!

Lehet-e növelni a cégértéket tranzakció előtt, és ha igen, hogyan?

A céget felvásárló, vagy abban részesedést szerző befektetők által elfogadott vállalatérték nemcsak a pénzügyi adatoktól függ, hanem olyan kevésbé számszerűsíthető szempontoktól is, mint például a kidolgozott és letisztult stratégia, a management felkészültsége, a kockázatok kezelésére tett intézkedések megléte.

Ezen szempontok felmérésére és kezelésére az értékeltségi szint növelése érdekében javasoljuk, hogy előzetesen már készüljünk fel, mérjük fel a fejlesztendő területeket, valamint legyen javaslatunk is a lehetséges kockázatok kezelésére. Ennek a felmérésnek nemcsak a tőkebevonást vagy cégértékesítést megelőzően van létjogosultsága, hanem egy első körös tőkebevonást követően is, hiszen ekkor tudunk felkészülni a második körös tőkebevonásra és az exitre is.

Jelentősen tudja befolyásolni a felvásárlás során a ténylegesen kifizetett vételárat, illetve tőkeemelés során a tulajdonrész nagyságát az, hogy az átvilágítási folyamat (due dilligence) milyen konkrét problémákat, kockázatokat tár fel, mennyire zajlik zökkenőmentesen. A feltételek javítása érdekében javasolt előzetesen tételesen felkészülni a due dilligence folyamatra, megvizsgálni azt, hogy mennyire áll készen a tranzakcióra a társaság.

Ha mihamarabb szüksége van a cégeladás vagy befektetői tárgyalás előtt egy cégértékre, lépjen kapcsolatba kollégáinkkal!

Cégértékelés, cégérték növelés, cégeladás témában legutóbbi bejegyzéseink:

  • BLOG – Shady market research companies can easily mislead anyone regarding the trends and expectations in any market segment. In this post, we’ll guide you through the challenging landscape of questionable market reports (case study included). By the time you finish reading, you’ll be equipped with the tools to identify doubtful data and safeguard your decisions and investments.

  • BLOG – The private equity market demonstrated remarkable activity in 2021 and 2022. Record-breaking transaction values and volumes, driven by ample dry powder available to firms, highlight the industry’s strength and potential and project a promising future. PE play a crucial role in funding and supporting the growth of companies across industries, incl. ICT, tech and tech-enabled services. In this blog post, we explore the top European PE firms with the largest dry powder and strong focus on investing in tech companies in Europe.

  • Napjaink kihívásokkal teli piaci környezete számos növekedést tervező, esetleg tőkebevonást vagy M&A tranzakciót fontolgató cégtulajdonost állít dilemma elé: hogyan finanszírozzam cégem további növekedését, hol és hogyan találok befektetőt, érdemes-e egyáltalán most tranzakcióban gondolkodni? Március 9-i üzleti eseményünkön meghívott Vendégeinkkel, cégtulajdonosokkal és nemzetközi befektetőkkel konkrét példákon, megvalósult tranzakciókon és személyes tapasztalatokon keresztül mutatjuk be azokat a sarokpontokat, amelyek most különösen fontosak a nemzetközi befektető-keresés és egy sikeresen és jó feltételekkel zárható tranzakció szempontjából.

  • Sikeres tranzakciót zárt Ügyfelünk, a Growww Digital a CEE régió egyik vezetődigitális marketing ügynökségével, a lengyel Bluerank-kel, amely kisebbségi tulajdonrészt szerzett a magyar vállalkozásban. A szakmai befektetés célja a Growww Digital ambiciózus növekedési és nemzetközi terjeszkedési terveinek támogatása. A tranzakcióval egyidőben management buyout is megvalósult, az egyik alapító-tulajdonost vásárolta ki alapítótársa, a management néhány tagja ill. az új résztulajdonos Bluerank.

  • HÍR – Az Egyesült Királyságban alapított Ügyfelünk, a user experience kutatás és tesztelés területén működő PingPong UX Ltd. sikeres M&A tranzakciót zárt a szegmens egyik globális piacvezető szereplőjével, a francia Contentsquare-rel, aki 100% tulajdonrészt szerzett a vállalkozásban. Contentsquare az elmúlt évek során növekedése gyorsítására összesen 1,4 milliárd USD tőkét vont be. A PingPong a Hotjar portfóliójába integrálódik majd „Hotjar Engage” név alatt. A PingPong UX Ltd-t az Absolvo M&A csapata támogatta a tranzakciós folyamat során.