Ismereteit az Absolvo Consultinghoz való csatlakozását megelőzően német-, ill. norvég központú, nemzetközi corporate finance tanácsadó cégeknél alapozta meg, ahol tőkebevonási és M&A projektek teljes körű menedzsmentjéért volt felelős, valamint tapasztalatokat szerzett VC portfólió értékelési projektekben is.
Gyakorlati tapasztalatai igazi vállalkozói szemlélettel párosulnak, otthonosan mozog a startup építés kihívásai között. Egy startup inkubátor társalapítója volt, majd a kézműves sörök iránti szenvedélyének hódolva megalapította és ügyvezetőként menedzselte a Horizont Brewing kézműves sörfőzdét, építette és futtatta fel a márkát, az értékesítést, a csapatot, 1M EUR értékű beruházást és több körös kockázati tőkebevonást menedzselt – majd pedig tavaly értékesítette részesedését az azóta is sikeresen működő cégben.
Ádám kiemelt szakértői területei a kockázati tőkebevonás, korai fázisú, tech ill. ICT fókuszú startupok, scaleupok növekedésének finanszírozása és a cégeladás, cégfelvásárlás (M&A tranzakciók).
Tanulmányait a Budapesti Corvinus Egyetemen végezte Tőkepiac és Vállalat szakirányon.
Euroventures, headquartered in Budapest, Hungary, is one of the longest-established and leading independent private equity and venture capital firms in Central Europe, with a proven track record of international exits over two decades.
It’s advised/advising five investment programs totalling over EUR 180M since its establishment in 1989, with a focus on funding innovation and growth in Hungary and Central Europe.
Euroventures’ nearly 50 current and former portfolio companies illustrate the commitment to provide steady support through the cycles of the regional and global economy. Euroventures supports its partners’ growth with funding, advice and contacts, and has participated in some highly successful exits, incl. IPOs (Vienna, NASDAQ, NYSE), trade sales to international strategic investors and sales to management (e.g. EPAM’s IPO on NYSE and strategic sales of SequenceIQ, Medimass or IND Group).
Its professional team members have many decades of VC/PE experience. Investments have ranged from the milk industry and wine production to leading edge technologies in the fields of medtech, big data, security, and IoT among others, currently it targets innovative, growing companies seeking EUR 1-5M to fund technical development, investment and expansion.
Euroventures is a founding member of the Hungarian Venture Capital and Private Equity Association (HVCA).
Among its recent investments we can find the regenerative medicine R&D company OrthoSera or the Node.js developer and consultant company RisingStack.
More about Euroventures: http://www.euroventures.hu/en
Hiventures is one of the most active VC companies in Europe and ranking on the top among the global seed staged investors as well. Hiventures invest in and support the cutting-edge ideas of pre-established startups and young, R&D focused innovative businesses to contribute to the growth of a sustainable, value-creating, competitive startup ecosystem and strengthening entrepreneurial culture.
Hiventures is a state-owned venture capital company, supervised and supported by the National Research, Development and Innovation Office and the Hungarian Development Bank Plc. (HDB). With ~EUR 150M (HUF 50 billion) worth of EU and HDB funds under management Hiventures became one of the largest investor companies in the CEE region, offering a completely unique combination of VC programs from pre-seed through seed to growth stages with flexible investment conditions and a request of minority shares in its portfolio companies in return.
More about Hiventures: https://www.hiventures.hu/en
Innovation Nest is a Poland headquartered VC firm, invests in early stage B2B SaaS startups across Europe and supports their growth from local / regional to global, using their extensive network and strong in-house competencies.
Innovation Nest strongly believes that sales and business practices developed in Silicon Valley give those companies an edge in achieving a truly global scale; therefore they encourage their portfolio companies to set up businesses there.
They seek ambitious leaders and teams with strong personalities and thorough market expertise to cooperate. Their investments range from EUR 100k up to EUR 1M, they like co-investment structures with angels and VCs from Europe and the US.
Among their most recent investments you can find the Hungarian startup Antavo, the leading customer loyalty technology for fashion and retail, providing a SaaS platform and strategy to create efficient and profitable customer retention programs.
Innovation Nest is supported by InnovFin Equity, with the financial backing of the European Union under Horizon 2020 Financial Instruments and the European Fund for Strategic Investments (EFSI) set up under the Investment Plan for Europe.
More about Innovation Nest: https://www.innovationnest.co/
Tanulmányait New York-ban, a Pace University – Lubin School of Business üzleti karán fejezte be, megszerzett tudását a Harvard Business School Online Leading with Finance oklevelével egészítette ki. Szakmai pályafutása kezdetén az FMCG szektorban aktív családi vállalkozásban szerzett tapasztalatot vállalatirányításban, vállalatépítésben.
Egyetemi évei végén egy amerikai e-commerce fejlesztéssel foglalkozó startupnál dolgozott, ahol részt vett termék és piacfejlesztésben. A diploma megszerzése után a Morgan Stanleynél kezdte el pénzügyi karrierjét, ahol tapasztalatot szerzett vállalati számviteli és egyéb pénzügyi elemzésekben.
Capital300 is a newly founded Series A venture capital fund of 50M USD under management, headquartered in Vienna, backing disruptive European technology companies aspiring to become an international player.
The VC firm typically invests in co-investment structure, offering USD ~1+M in addition to their fund partner. Capital300 has established strong partnerships with the leading US VC firms such as Accel, Sequoia, Mayfield, Index and Greylock, which provides their portfolio companies with a true global perspective, substantial leverage for entering and growing on the US market and building a significant global presence.
Capital300 is backed by the startup300 network, outstanding entrepreneurs and investors, have invested in hundreds of companies and generated billions in exits.
More about Capital300: https://www.capital300.com/
Credo Ventures is one of the most active early stage VC funds in CEE with 10+ years investment track record and ~ 50 closed deals, with EUR 71M assets under management. The VC firm focuses mainly on IT, internet and health industries, supporting companies in their growth projects, incl. expansion beyond CEE and to the U.S. / global market.
Among their most recent investments you can find e.g. Price f(x), Oradian, productboard product management system (invested in total USD 18M in two Series A rounds, 2nd one closed in February 2019) and the CEE unicorn UiPath.
More about Credo Ventures: https://www.credoventures.com/
Partech is a global investment firm with offices in San Francisco, Paris, Berlin and Dakar. They bring together capital, operational experience and strategic support for tech and digital entrepreneurs and companies at seed, venture and growth stages across multiple continents, with over USD 1.3B investment capacity. Investments range from USD 200k to 50M in a wide range of technologies and businesses for enterprises and consumers, from software, digital brands and services, to hardware and deep tech across all major industries. Companies backed by Partech have completed 20+ IPOs and 50+ strategic exits above USD 100M.
Ranked among the top 5 Series A investors in Europe, closed 300+ deals successfully. Among their most recent investments you can find Bitrise series B round of 20M USD, deal has just closed mid June 2019.
More about Partech Partners: https://partechpartners.com/
Damion nemzetközi marketing szakértőként csatlakozott külpiacra lépési és üzletfejlesztési üzletágunkhoz. Több mint 15 év tapasztalattal rendelkezik az üzleti és növekedési céloknak megfelelően kialakított marketing stratégiák megalkotásban és ezen stratégiák több, integrált csatornán történő megvalósításának aktív támogatásában.
Damion szenior szaktudását és átfogó nemzetközi B2B és B2C tapasztalatát számszerűsíthető, kimagasló üzleti eredmények, optimalizált sales & marketing folyamatok és ROI támasztják alá, ambiciózus Ügyfeleinket go-to-market és globális marketing stratégiaalkotásban és megvalósításban, tervezésben, valamint CRM és inbound marketing folyamataik kialakításában és hatékony működtetésében fogja támogatni.
Nemzetközi tapasztalatát, stratégiai és operatív kompetenciáit valamint kreatív készségeit olyan cégeknél és márkáknál alapozta meg és mélyítette el, mint a British Telecom Group, a BT OnePhone, a T-Mobile, a Vodafone vagy a Regus. Jelenleg kisebb vállalkozások külsős marketing szakértőjeként is dolgozik, köztük a felhő-alapú videokonferencia megoldásokat fejlesztő StarLeaf-nél tölt be marketing igazgatói pozíciót.
Damion a London Guidhall és a London Metropolitan egyetemeken szerzett marketing szakirányú üzleti diplomákat.
Kiemelt szakértői területei az M&A tranzakciók, cégértékelés, befektetés, ill. akvizíció előtti pénzügyi átvilágítás. Karrierjét a PwC-nél kezdte, ahol 5 évet töltött a könyvvizsgálati- és pénzügyi átvilágítási területen. Ezt követően szintén 5 évig a New Yorki-i tőzsdén jegyzett HTCC csoport pénzügyi igazgatóhelyetteseként dolgozott, melynek során a PanTel-, majd az Invitel felvásárlásban, valamint az akvizíciókhoz kapcsolódó banki finanszírozási tárgyalásokban vállalt aktív szerepet. Az Absolvo Consulting-hoz történő csatlakozását megelőzően a több európai tőzsdén jegyzett ORCO Property Group magyarországi pénzügyi igazgatójaként több mint 7 éven keresztül ingatlanbefektetések, akvizíciók, cégeladások és ingatlanfejlesztési projektek pénzügyi területeit menedzselte. Pályafutása során több mint 750 millió EUR értékű cégvásárlási, ill. cégeladási tranzakciót menedzselt sikeresen. A szakmai ismeretek mellett jelentős menedzsment tapasztalatokkal is rendelkezik. A Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Karán végzett közgazdászként – pénzügyi- és számviteli szakirányon.
Gyakorlott szakember a kockázati tőkebevonás, az üzleti-, pénzügyi- és cash flow tervezés területén.
Korábbi tapasztalatait a banki, valamint az energetikai nagyberuházások területén szerezte, az Absolvo Consulting-nál elsősorban ICT, e-commerce, energetikai cégek modellezése, üzleti tervezése, pénzügyi elemzése, vállalatértékelése a fő fókusza.
Tanulmányait a Budapesti Corvinus Egyetemen, Vállalati pénzügy és Szervezetfejlesztés szakirányon végezte.
*A GVH felé bejelentéssel tartoznak a tranzakciós a felek akkor, ha valamennyi érintett vállalkozáscsoport, valamint az érintett vállalkozáscsoportok tagjai és más vállalkozások által közösen irányított vállalkozások előző üzleti évben elért nettó árbevétele együttesen a 15 milliárd forintot meghaladja, és az érintett vállalkozáscsoportok között van legalább két olyan vállalkozáscsoport, amelynek az előző évi nettó árbevétele a vállalkozáscsoport tagjai és más vállalkozások által közösen irányított vállalkozások előző évi nettó árbevételével együtt 1 milliárd forint felett van.
Kockázati tőkealapnál és Big4 cégeknél szerzett két év szakmai tapasztalatot az Absolvo Consulting-hoz való csatlakozását megelőzően. Vállalatok átvilágítása, vállalatértékelés és piackutatás területén, valamint energetika, ICT, HORECA és pénzügyi szolgáltatások iparágakban rendelkezik jelentős tapasztalattal.
Tanulmányait a Budapesti Corvinus Egyetemen végezte Vállalati Pénzügyek szakirányon, ennek keretében fél évet töltött el a University of Sydney hallgatójaként.
A nemzetközi üzletfejlesztési területet erősíti, kiemelt fókusza a régiós cégek lengyel piacra segítése. Mindennapi tevékenysége magába foglalja a stratégiaalkotást és végrehajtást, lead generálást, termék / szolgáltatás validációt, piackutatást, adatbázis építést, nemzetközi ügyfél / partnerszerzést.
Értékesítési és üzletfejlesztői tapasztalatait egy lengyel elektronikai alkatrész disztribútor cégnél szerezte, értékesítési menedzserként, ahol részt vett a magyarországi piac sikeres felépítésében: 6 év alatt a cég magyarországi forgalma hatszorosára nőtt.
Az ELTE-n és a Budapesti Gazdasági Főiskolán folytatott lengyel és közgazdasági tanulmányait követően Nemzetközi Üzlet szakos mester diplomáját a New York állambeli D’Youville College-en szerezte meg.
Amerikai tanulmányai alatt a Western New York Venture Association / Buffalo Angels-nél szerzett kockázati tőkebefektetésekkel kapcsolatos értékes szakmai tapasztalatot.
Az angol nyelvismeret mellett anyanyelvi szinten beszél lengyelül.
Irodavezetőként feladata az iroda operatív működésének biztosítása, ezen belül is kiemelt terület az ügyfélszolgálat működtetése és fejlesztése.
Szakmai tapasztalatát olyan nemzetközi cégeknél szerezte, mint az ORCO Property Group, a Wallis Group és az ING.
Gabriella közgazdász végzettséggel rendelkezik.
Az Absolvo Consulting általános és üzletág-specifikus marketing tevékenységét menedzseli, elsősorban a kommunikáció és a szakmai konferenciák szervezése területén. Átfogó termék- és kereskedelmi marketing tapasztalatait olyan, elsősorban élelmiszeripari gyártó- és kereskedelmi cégeknél, valamint tartós fogyasztási cikkek kereskedelmével foglalkozó cégeknél szerezte, mint a multinacionális Imperial Tobacco, a MOL és a Groupe SEB. A Budapesti Gazdasági Főiskola Kereskedelmi-, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán szerzett diplomát, közgazdászként.
Vállalkozások növekedésének finanszírozására szakosodott tanácsadó, jelentős tapasztalatokkal a projektfinanszírozás, üzleti- és cash flow tervezés, valamint a vállalatértékelés, átvilágítások, illetve kockázati tőkebevonási projektek terén.
Karrierjét az Ernst & Youngnál kezdte, ahol gyártó és szolgáltató cégek könyvvizsgálatával foglalkozott. A Docler Investmentsnél a befektetői oldalon szerzett tapasztalatokat és vett részt private equity befektetések előkészítésében, a szerződések megkötésében, a portfólió cégek kontrollingjában és pénzügyi felügyeletében. Ezt követően az Organica Technológiák Zrt. senior kontrollereként a havi monitoringért, budgetingért, tervezésért volt felelős (a céget több amerikai és európai private equity és venture capital alap finanszírozza).
A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett közgazdászként, továbbá Hollandiában szerzett BSc diplomát. Szakmai gyakorlatát a glasgow-i Caledonian Egyetemen töltötte, ahol finanszírozási témakörben végzett kutatásai eredményeit publikálták.
Jörn nemzetközi marketing szakértő, fő szakterülete az Ügyfél-élményt, a velük való kapcsolattartást és az Ügyfelek döntéshozatali, vásárlási folyamatát alapul vevő stratégiai marketing megközelítés, valamint a mérhetőségre és megtérülésre optimalizált marketing kampányok tervezése és megvalósítása.
Németországban, az Egyesült Királyságban és Franciaországban szerzett átfogó szakmai tapasztalatokat nemzetközi B2C és B2B marketing stratégia építésben, melynek tapasztalatait most Ügyfeleink és más CEE régiós startup vállalkozások növekedési céljainak megvalósításában, nemzetközi terjeszkedésének marketing-támogatásában kamatoztatja. Jelenleg egy londoni székhelyű, marketinggel, CRM-mel és adatelemzéssel foglalkozó nemzetközi ügynökség partnere.
Jörn a Cambridge-i Egyetemen szerzett MBA diplomát, korábban pedig olyan nemzetközi nagyvállalatok ügyféllojalitás, termék- és márkamenedzsment, valamint nemzetközi CRM stratégiáján dolgozott, mint a Regus, a British Telecom, az Accenture, a Homeserve (UK), a Domeo (FR) vagy a GE Compunet (GER).
Stratégiai és nemzetközi marketing szakértő, az Absolvo nemzetközi üzletfejlesztési üzletágának vezetője Fő szakterülete a vállalatok nemzetköziesedése. Napi szinten vesz részt külpiacra lépési stratégiák kidolgozásában és végrehajtásában, nemzetközi üzletfejlesztésben, Ügyfél-szerzésben. Számos vállalatnál töltött már be kereskedelmi, értékesítési vagy marketing vezetői pozíciót. A Magyar Külgazdasági Szövetség elnökségi tagja.
Gyakorlott tréner, rendszeresen tart előadásokat és képzéseket nemzetközi marketing, KKV-üzletfejlesztés és export-értékesítés témákban magyar és angol nyelven is többek között a Corvinus Egyetemen, vagy az MNKH Export Akadémiáján. Emellett a Metropolitan Egyetem Executive MBA stratégiai marketing képzésén oktat nemzetközi marketinget.
Kiemelt szakértői területei a kockázati tőkebevonás, scale-upok növekedésének finanszírozása és a cégeladás, -felvásárlás (M&A tranzakciók). A tranzakciókon túl 10+ év tapasztalata van növekedési stratégiák és üzleti tervek kialakításában és megvalósításában. Szakértői cikkei számos üzleti médiumban jelentek meg, rendszeres előadó a BME, CEU, Corvinus vállalatfinanszírozási, stratégiával foglalkozó előadásain, mentor és tréner különböző regionális VC/PE programokban. A Budapest Közgazdaságtudományi Egyetemen végzett közgazdászként, majd az MIT-n, Wharton BS-on stratégia, finanszírozás, marketing területeken szerzett okleveleket. A Magyar Kockázati-és Magántőke Egyesület Elnökségi tagja (HVCA).
Kockázati tőkével emelheti új szintre a webáruházak keresőjét a Prefixbox
/in Befektető keresés, Hírek, Kockázati tőke, Tőkebevonás /szerző Szlávy ZsuzsannaLengyelországban építi tovább piacait az online webáruházaknak intelligens keresőmotort fejlesztő Ügyfelünk, a Prefixbox, aki a Euroventures kockázati tőkealaptól kapott seed befektetést a további növekedéshez.
A mesterséges intelligenciára épülő, webáruházak számára készített keresőt fejlesztő budapesti startup 500k EUR – közel 167 millió forint – befektetést kapott egy nagyobb tőkebevonási projekt részeként.
A Prefixbox intelligens megoldásai akár 47%-kal is képesek növelni a keresőt használók által generált bevételeket az online áruházakban, és jobb vásárlói élményt biztosítanak a felhasználók számára.
Az oldalon belüli termékkereső egyre fontosabb szerepet játszik a világ e-kereskedői számára a webáruházak bővülő termékkínálatának köszönhetően.
A tőkealap által folyósított összeg lehetővé teszi, hogy a cég tovább növekedjen a közép-kelet-európai régióban, ahol az első célállomás Lengyelország. A tőkebevonás segítségével a Prefixbox meg tudja duplázni a budapesti csapatát és új irodát nyithat Varsóban, így az intelligens kereső további fejlesztése mellett a lengyel piacon közvetlenül is ki tudja majd elégíteni a régió e-kereskedőinek igényeit.
„Ez a befektetési kör egy fontos mérföldkő a Prefixbox életében. Új lendületet ad a további növekedésünkhöz, a csapat fejlesztéséhez, valamint felgyorsítja a nemzetközi terjeszkedésünket, elsőként Lengyelországban. Szolgáltatásaink továbbfejlesztésével az a célunk, hogy a globális piacon elérhető legfejlettebb keresőmegoldást biztosítsuk a webáruházak számára” – mondta Simon István, a Prefixbox alapítója.
A startup a korábbiakban az NNG-alapító és jelenleg angyalbefektetőként tevékenykedő Balogh Pétertől kapott befektetést, amely segítette a céget az elindulásban és a magyarországi terjeszkedésben.
„A Prefixbox évente 2-3-szoros növekedést mutat be azóta, hogy először találkoztam velük. A magyar piacon már számos milliárdos bevételű webáruházban bizonyították feketén-fehéren, hogy ők a legjobbak, ha termékkeresőről van szó: azok éves bevételének akár két számjegyű növelésével. A mostani, valamint jövőbeni befektetésekkel pedig képesek lesznek új országokban is hasonló sikereket elérni. Izgalmas idők ezek a csapat számára.” – nyilatkozta Balogh Péter.
A Prefixbox innovatív megoldásait az S&P 500-ban listázott Gartner kutató cég is kiemelt szolgáltatói elismeréssel jutalmazta 2019. februári “Market Guide for Digital Commerce Search” tanulmányában.
A Prefixbox jelenleg 9 országban szolgál ki ügyfeleket, Magyarországon többek között az Extreme Digital, a Rossmann és a Praktiker is sikeresen használja megoldásaikat.
A Prefixbox-ot a tranzakció során az Absolvo growth financing csapata támogatta.
Felhasznált forrás: Prefixbox hivatalos sajtóközleménye
Sikeres M&A tranzakciót zárt az 11 Entertainment Group és a nemzetközi private equity befektető Genesis Capital
/in Cégeladás, Cégfelvásárlás, Hírek, Private equity /szerző Szlávy ZsuzsannaA prágai székhelyű Genesis Capital által menedzselt Genesis Private Equity Fund III (GPEF III) magántőkealap aláírta a családoknak beltéri szórakoztató programokat nyújtó 11 Entertainment Group 61 %-ának megvásárlásáról szóló szerződést.
A GPEF III Stefan Fritsch úrral – az 11 Entertainment Group alapítójával – társult, hogy egy családi szórakoztatásra specializálódott cégcsoportot építsenek közösen a közép-kelet-európai régióban. Ez a GPEF III nyolcadik befektetése, egyúttal az első önálló befektetése Magyarországon.
Ügyfelünk, az 11 Entertainment Group beltéri, családoknak szóló szórakoztatási szolgáltatásokat kínál trambulinparkok, játszóházak és laser tag arénák formájában. Stefan Fritsch, a cég alapítója és tulajdonosa feleségével, Kovács Rékával amolyan „hobbivállalkozásként” nyitotta meg az első játszóházat 2009-ben azért, hogy örömet szerezzen saját gyerekeinek, miközben felsővezetőként dolgozott az autóiparban. Innen kezdett el felfelé ívelni Fritsch úr vállalkozói karriere.
„A vállalkozás már azóta a szenvedélyem, amióta gyerekként képregényeket árultam a szülővárosom egyik utcasarkán. Vállalkozóként teljes szabadságunk van arra, hogy a jövőt olyanná alakítsuk, amilyennek szeretnénk. Ez adja azt a pozitív energiát, amely az előttünk álló hatalmas munkamennyiség elvégzéséhez és az akadályok leküzdéséhez szükséges, hogy végül valóra váltsuk a terveinket” – mondja Stefan Fritsch.
2009 óta Stefan és Réka vállalkozása dinamikusan nőtt, és ma már 5 parkot (Cyberjump) foglal magában, ahol éves szinten több mint 500 000 látogatót fogadnak. A vállalkozásuk életében a következő cél, hogy a környező országokban terjeszkedve a közép-európai régió vezető családi szórakoztatási szolgáltatásokat nyújtó cégcsoportjává váljanak, melyhez tőkeerős, és jelentős régiós tapasztalattal rendelkező nemzetközi private equity befektetőt kerestek. Ennek előkészületeként az 11 Entertainment Group az elmúlt időszak során tapasztalt felsővezetőkkel erősítette menedzsment csapatát, akik egyben a cégcsoport részvényesei is lettek. A Genesis Capital és Stefan Fritsch is további jelentős tőkét allokáltak a növekedési terv támogatására.
„A Genesis tulajdonostárssá válása lehetővé teszi számunkra, hogy a szórakoztatási koncepciónkat minél gyorsabban elterjesszük a közép-európai régióban, – mondja Stefan Fritsch – és egyúttal bizonyítja, hogy csapatunk kiváló munkát végzett az eddigiekben a vállalkozásunk fejlesztésében. A Genesis szakértelme és a különböző iparágakban és ágazatokban szerzett több mint 20 éves tapasztalata segítségünkre lesz a vállalatunk professzionális továbbfejlesztésében.”
„Az 11 Entertainment Group-ba való befektetés lehetőséget ad számunkra, hogy Stefan lenyűgöző vállalkozási sztorijában részt vegyünk, valamint hogy kiaknázzuk a jelenleg még gyerekcipőben járó közép-európai családi szórakoztatási piacban rejlő lehetőségeket” – jegyezte meg Radan Hanzl, a Genesis Capital egyik tulajdonosa és a GPEF III helyi befektetési tanácsadója. „Biztosak vagyunk benne, hogy Stefannak a bővüléshez való hozzáállása, valamint a működési kiválóság terén felmutatott eddigi eredményei kitűnő platformmá teszik az 11 Entertainment Group-ot a további növekedéshez” – mondta Radan Hanzl.
„Ezen túl pedig a tranzakció teljesíti a GPEF III azon vízióját is, hogy a tradicionális cseh és szlovák piacokon túl is bővítse tevékenységét” – tette hozzá Tatiana Balkovicová, a Genesis Capital befektetési igazgatója.
A tranzakciós tanácsadást az eladó 11 Entertainment Group részére cégünk, az Absolvo Consulting és a Baker McKenzie nyújtotta.
Bővebb információért tekintse meg a Cyberjump trambulinparkokról készült videót: Cyberjump Magyarország
vagy látogasson el az alábbi weboldalra: https://www.cyberjump.hu/
Felhasznált forrás: hivatalos sajtóközlemény
Equity Reggeli – Private equity befektetések és a tranzakciók adózási kérdései
/in Cégeladás, Cégfelvásárlás, Exit, Private equity, Rendezvények /szerző Szlávy ZsuzsannaRENDEZVÉNY – Ezúttal a private equity-t, annak sajátosságait és működését helyezzük fókuszba. Nemzetközi PE befektető vendégünk, a Genesis Capital bemutatja, ők milyen befektetési lehetőségeket keresnek, majd egy frissen zárult PE tranzakció, az 11 Entertainment Group többségi tulajdonrészének eladását vizsgáljuk meg részleteiben, a befektető és a tulajdonos szemszögéből is. A tranzakciókhoz kapcsolódó adózási kérdéseket (és válaszokat) az OrienTax hozza majd.
A védelmi ipar, mint lehetséges felvevőpiac
/in B2B sales & marketing, Blog, Üzletfejlesztés /szerző Dr. Tomka Barnabás, hadiipari szakértőMagyarországon sok vállalat nincs is tudatában, hogy olyan képesség, tudás és kapacitás birtokában van, amely euró százezreket vagy akár milliókat is érne egy-egy védelmi ipari üzlethez kapcsolódóan.
Természetesen más iparágakban (autóipar) alkalmazott certifikációk nem ültethetők át egy az egyben a védelmi iparra, mivel ott speciális – és legtöbbször igen költséges – minősítések szükségesek. Ugyanakkor az autóiparban mostanában tapasztalható nehézségek, a beszállítói lánc szűkülése sokakat arra késztetnek, hogy új utakat keressenek. A hadiipar egy ilyen opció lehet.
Tény, hogy a hadiipari beszállítóvá válás folyamata költséges és hosszadalmas, amely ráadásul speciális szektorismeretet és kapcsolatrendszert igényel. Ugyanakkor élő példák igazolják, hogy a jelenség létező, számos magyar ipari vállalat ma már stabil beszállítója a legnagyobb hadiipari gyártóknak.
Paradox helyzet, de harcolnunk, küzdenünk kell biztonságunkért. Továbbra is dúlnak háborúk a klasszikus értelemben, de azok már nem szorítkoznak csataterekre, kiléptek a megszokott keretekből, és beférkőztek mindennapjainkba, elérték fővárosainkat, lakhelyeinket. Ma már az egész világ egy lehetséges harcmező. Ennek a jelenségnek a visszaszorítására tesznek kísérletet a kormányok, amit egyértelműen igazol a globális hadiipari és biztonsági kiadások folyamatos emelkedése, az általános és demonstratív fegyverkezés.
Tehát adott egy fejlődő, növekvő iparág, amely pont emiatt kiváló növekedési lehetőségeket rejt magában. Ugyanakkor ez a világ a többség számára láthatatlan: mára kevés olyan iparág maradt, amelynek trendjei, szokásai és jellemzői nemhogy évtizedekig, hanem akár csak évekig változatlanok maradnának.
Egyik ilyen ritka kivétel a Defence & Aerospace.
A hadiipar mindmáig zárt és éppen ezért a többség számára az a misztikus világ maradt, amilyennek hallomásból ismerhetik. Olyan, éveken át a háttérben előkészített üzletek jellemzik, amelyeket aztán évtizedekre kötnek dollár és euró milliárdokban számolva.
Egy hagyományosan konzervatív, zárt világ, csupa “men in black”. A szereplők itt jórészt még mindig sötét öltönyben és fekete cipőben járnak. Rengeteget utaznak, hadiipari kiállítások és konferenciák évről évre ismétlődő világában élnek. Hiába az email és a telefon, az érdemi kapcsolattartás itt még mindig személyesen történik. A bizalmat a személyes kapcsolattartásnál semmi sem erősíti jobban. A személyes jelenlét hitelt, kitartást, elszántságot és elkötelezettséget mutat.
Ez az az iparág, ahol a tudást és a tapasztalatot nem években, hanem évtizedekben mérik. Ahol a türelem az egyik legnagyobb erény, és ahol az első baráti ölelésre 15-20 évig várni kell. A hadiiparban dolgozókra nem jellemző a szektorok közti vándorlás, de sokszor még a cégek közötti sem. Akit egyszer megismerünk, azt szinte biztos 20-30 év múlva is itt találjuk. Talán már egy másik cégnél, de biztosan ebben a világban. Ezeket a defence guy-okat a hűség jellemzi.
Ugyanakkor valamit valamiért. Kiszámíthatóság és türelem. Ezzel minden belépőnek számolnia kell. A kiszámíthatóságnak ugyanis ára van, az évtizedre szóló üzletekért bizony évekig dolgozni kell. A ma használatos vadászgépek hajtóműveit például még a 70-es években tervezték, a 80-as években kezdték gyártani és az akkori beszállítók még most is kapnak alkatrészekre vonatkozó megrendeléseket. Közben ugyanabban a gyárban már tervezik azt a hajtóművet, amit majd a jövő gépeibe szerelnek be, nagyjából újabb 40-50 évre.
Téves az az elképzelés, hogy a védelmi ipar kizárólag hadiipari vállalatok játszótere.
Természetesen a nagy üzleteket a nagyok viszik el, de a két-három, vagy akár hosszabb beszállítói lánc végén olyan ipari vállalatok, információtechnológiai cégeket találunk, amelyek semmilyen szempontból sem minősülnek hadiipari gyártóknak.
Ugyanakkor rendelkeznek olyan tudással, képességekkel és kapacitással, amelyek nélkülözhetetlenek egy-egy hadiipari termék, alkatrész előállításához, legyártásához.
A legnagyobb európai védelmi és repüléstechnikai kiállításokon, mint a DSEI és az Eurosatory vagy a Franborough és a Paris Air Show, a legkülönbözőbb beszállítókkal találkozunk: a fém- és műanyagipar szinte minden területe képviselteti magát, de rengeteg logisztikai cég kínál speciális megoldásokat, mint ahogy egyre több az olyan innovatív informatikai megoldás, amelyek vagy a kiberbiztonsághoz kapcsolódnak, vagy például az egyes eszközök vagy járművek irányításában vesznek részt, vagy éppen az ezek közötti kommunikációt tudják extrém körülmények között is biztosítani.
A lehetőség tehát adott.
Persze vannak nehézségek, a beszerzők például itt is nehezen elérhetők. Sőt, a személyes kapcsolatok, ismeretségek jobban számítanak, mint bármelyik más iparágban. Tárgyalásokat szinte kizárólag ezeken a nagyobb rendezvényeken, vagy a kapcsolatok kialakítását követően a kölcsönös gyárlátogatásokon lehet folytatni, ami hosszadalmassá teheti a sales ciklust. Utána azonban előfordul, hogy a nagyobb gyártók kérnek segítséget, ha megszorulnak és kérdezik, hogy nem tudunk-e alumínium-öntödét, vagy éppen IT security szakértőt (mindkettő megtörtént eset).
Vegye fel a kapcsolatot szakértőnkkel!
Befektetői tárgyalások, tőkebevonás – VC Grill meetup
/in Befektető keresés, Blog, Kockázati tőke, Tőkebevonás /szerző Gyuga ÁronAz idei, a HVCA és az Equity Thursday közös szervezésében megvalósuló VC Grill eseményen ezúttal angyalbefektetőtől korai fázison át érettebb fázisig mindenféle fókuszú befektető képviseltette magát, így mindenki megkaphatta a választ a kérdéseire, legyen startup, már tapasztalt cégvezető, vagy akár ötlet- vagy projektgazda, aki most gondolkozik egy önálló vállalkozás indításán. A meghívottak között volt: Kövér József a 3TS Capital magyar partnere, Kiss Gábor a Bonitás vezérigazgatója, Károlyi Antal, a HunBan (Hungarian Business Angel Network) elnöke és társalapítója, valamint Ackermann Mária, a Hiventures inkubációs-program igazgató helyettese. Egy rövid bemutató után jöttek is az izzasztó kérdések a befektetők felé, mint például mekkora méretű tranzakciókba és milyen területekre fektetnek be a magyar kockázati tőkealapok.
20k EUR-tól akár több millió EUR-ig
Kiderült, hogy az angyalbefektetők általában 20 ezer eurótól, míg általában egy intézményi befektető, tőke alap 500 ezer eurótól több millió euróig is befektethet a vállalkozás, startup érettségétől függően. Jellemzően nincs specifikus terület, amire a meghívott tőkealapok fókuszálnak, de kedvelik a szoftver, infokommunikáció, agrotech, IT startupokat és a B2B üzleti modelleket. Arra is kitértek, hogy általában ha egy cégnek már van valamilyen bevételi forrása, az mindenképp pozitívnak számit a lehetséges befektetés vizsgálatánál. Kiemelték, hogy lehetőleg ne baráti, vagy egyetlen cégtől származzon csak a bevétel, mert az megkérdőjelezheti a piac vagy a termék/szolgáltatást validációját.
Mi alapján döntenek?
Fontos információkat osztottak meg arról, hogy mi alapján döntenek, milyen paramétereket vizsgálnak meg egy-egy lehetséges befektetés előtt. Különösen fontosnak tartják a csapattal való kiegyensúlyozott együttműködést, valamint nagyon sok múlik a csapat motivációján. Kövér József kiemelte, hogy olyan embereket/csapatokat keresnek, akik kivételes tehetséggel és elkötelezettséggel rendelkeznek, ezen felül pedig könnyen együtt tudnak működni a befektetőkkel.
Továbbá számít az is, hogy például egy szoftver startupnál az alapító csapat más képzettséggel, kompetenciával és tapasztalati háttérrel rendelkezzen, ha valakinek van üzleti háttere, akkor elvárják, hogy a csapatban legyen egy másik tagnak fejlesztői háttere is. Nagy előnyt jelent, ha már valaki végig vitt egy másik projektet vagy startup exitet („serial entrepeneur”), az utóbbi Magyarországon egyelőre alacsony arányban található.
Vannak esetek, amikor a startupok alulteljesítenek, és több időt és energiát kell a befektetőnek beletennie az adott cégbe, mint általános helyzetben. Itt megoszlott a vélemény a befektetők között, mivel valaki úgy gondolta, hogy a jól teljesítő startupra kell ilyenkor fókuszálni, más pedig az alul teljesítő cég stabilizálására is összpontosítana. A befektetők szerint nincs olyan cég, ami mindig jól teljesít, egy vállalkozás olyan, mint egy hullámvasút. Kiss Gábor szerint, ha jó a csapat, befektető, board member és a tanácsadó között a szinergia, akkor hamar ki lehet küszöbölni az esetleges problémákat, amivel a cég bajlódik.
B2C vs. B2B
Rátértek a B2C és B2B típusú befektetésekre, ahol az volt mind a négy befektetőnél a konklúzió, hogy ha egy startup megkeresi őket egy B2C termékkel vagy szolgáltatással, akkor ott már fel kell mutatni valamilyen piackutatást vagy felhasználói kört, ami alátámasztja a termék/szolgáltatás szükségességét.
Sokan menekülni akarnak a nagy multi vállalatok által használt szervezettségből, folyamatok, sztenderdek elől, de a befektetők szerint ez elengedhetetlen, amikor már egy startupból egy nagyobb vállalatot kell építeni, ugyanis ha nincs folyamat és rendszer, akkor könnyen összedőlhet a cég operációs téren.
A befektetők házon belül átbeszélik a kapott anyagokat, valamint pontrendszert is alkalmaznak a döntéshozatalhoz; egy pozitív döntés sokáig eltarthat, viszont egy negatív döntést már alacsony szintről is meghozhatnak. Aki még úgy érezte, hogy lett volna még további kérdése a befektetők felé, az megtehette a VC grill végén ugyanis lehetőség volt networkingre és további személyes beszélgetésre.
Vedd fel a kapcsolatot kollégáinkkal!
VCs in CEE 2019 – The scaleup journey
/in Befektető keresés, Kockázati tőke, Külpiacra lépés, Rendezvények, Tőkebevonás /szerző Szlávy ZsuzsannaRENDEZVÉNY – Are you building a startup / scaleup and you are aspiring to become a regional or even global key player? Are you fundraising and want to meet international VCs, share your pitch deck with them and have the opportunity of an initial 1-on-1 meeting? If so, this event on 10th September 2019 is for you! We invite to Budapest and stage again international VCs and great CEE entrepreneurs to introduce you and share their experience, case studies and success stories – this time about the journey of scaling, challenges of global market entry, fundraising, and growing beyond CEE successfully.
Mire jó a PR és a média a startupok / scaleupok esetén?
/in Befektető keresés, Blog, Kockázati tőke, Rendezvények, Tőkebevonás /szerző Gyuga ÁronMárcius 14-én megrendezésre került egy újabb Equity Thursday meetup, amelynek fő témája a PR/média szerepe volt a startupok / scaleupok esetében, ahol a következő fő kérdésekre kerestük a válaszokat:
Szokás szerint több irányból – szakértői, befektetői, vállalkozói – terveztük bemutatni és körbejárni a témát, így történt ez most is.
PR és content
A meghívottak közül R. Nagy András, a Próbakő Communications PR szakértője (…és a WorldCom PR Group board tagja) mélyebben belement a médiakommunikáció és az úgynevezett ”content’’ kommunikáció témába, tisztázott pár alapvető tévhitet, valamint kifejtette, hogy mire jó és miért fontos ez a két fajta kommunikációs eszköz a startupoknál.
Sokan úgy képzelik el a PR médiakommunikációt, hogy egy csapat újságíró/fotós körbeállja az interjúalanyt és csak fotóznak, kérdéseket tesznek fel, de ez ennél sokkal kifinomultabb. A filmekben látott klasszikus sajtótájékoztatók igen ritka formátumok ma már (a politika, a bulvár más persze…).
A startupoknál már a kezdetben fontos, hogy jó PR anyagokat/contenteket készítsenek, mivel egy jó image-et kell felépíteni a vállalkozás köré, ami segít bemutatni a startup történetét és misszióját.
Fontos, hogy a vállalkozás jó kapcsolatokat építsen ki az újságírókkal, és hogy a tartalom egy elismert oldalon/magazinban jelenjen meg, mivel ez mind erősíteni tudja az employer brandinget, de a content ugyanúgy eszköze az üzleti kommunikációnak a Partnerek és Ügyfelek felé is.
Közvetítjük egy megjelenésben a vallott értékeinket, az általunk kínált előnyöket („30%-kal növeli a látogatottságot már 2 nap alatt”), az értékajánlatunkat. Figyelni kell arra is, hogy az Ügyfelek, Partnerek is lássák, hogy milyen képet alakít ki a startup magáról, milyen értékeket szolgál a társadalmi, gazdasági környezetben. Erős hangsúlyt kell fektetni a közösségi média használatára is, mivel az újságíró is gyakran innen tájékozódik. A három legnépszerűbb social média oldal – nem meglepő módon – a Facebook, az Instagram és a Twitter.
Média – a növekedés szolgálatában
A kommunikáció és a médiahasználat fontosságát a Starschema CEO-ja, Csillag Péter erősítette meg vállalkozás oldalról, aki kiemelt figyelemmel foglalkozik cégének média megjelenéseivel. Kifejezetten fontosnak tartja, hogy egy startup folyamatosan megossza az elért mérföldköveit, ami által attraktívvá válik a cég és megkönnyítheti a munkaerő keresést, valamint a befektetők könnyebben felfigyelnek a cégre.
Elmondta, hogy amikor több online médiumban is megjelentek cikkek, amelyek bemutatták a „szélesebb közönség előtt nem feltétlenül ismert céget”, olyan címekkel, mint „A fél Szilícium-völgynek egy magyar cég bányász adatokat”, akkor másnap 50 önéletrajz esett be hozzájuk, mondhatni „szinte mindenki” náluk akart dolgozni.
Konkrétumok, túlzások nélkül
R. Nagy András hangsúlyozta, hogy egy megjelent cikkben legyenek konkrét adatok, számok, trendek, valamint figyelni kell, hogy ne legyen teletömve angol, esetleg túlzottan szakmai kifejezésekkel. Nem szabad túlzásba vinni az úgynevezett ”nagyot mondást”, mivel a startupot hiteltelenné teheti olyan információ, ami nem minden esetben valós. Kifejezetten nem szeretik, ha valamilyen sikeres startupnak az alternatívájaként mutatnak be egy újonnan alapított céget, mint például: ”Budapestről indul a ruhatisztítók ubere”. További hasonló példák az eltúlzott címadásra:
Befektetői szemmel
Végül Simó György, a DayOne Capital kockázati tőkealap egyik partnere összegezte, hogy a média megjelenések és PR kampányok mit tükröznek befektetői szemmel.
Egy startup keresésénél kiemelten figyelik, hogy az adott cég milyen médiumokban jelent meg, és milyen gyakran kommunikálja eléréseit/céljait. Kiemelte azonban: attól még, hogy valakiről azt írják, hogy „újabb magyar startup hódíthatja meg a globális piacot” – nem fog a befektető elájulni.
Ugyanolyan részletesen fogják megvizsgálni a befektetési projektet, az üzleti tervet, a csapatot. Vannak specifikus újságok, magazinok, ahol kifejezetten a fizetett tartalmak vannak jelen marketing célból, valamint vannak a hitelesebb médiumok, ahol már organikusan jelennek meg cikkek egy adott cégről, mert valós sikereket ért el.
A suszter cipője – avagy hogyan automatizálnak a sales és marketing automatizációs vendorok?
/in B2B sales & marketing, Blog, Külpiacra lépés, Üzletfejlesztés /szerző Gyurácz Németh IvánNemrég Londonban jártam a B2B Marketing és Marketing Technology Expon (meg még 3 másik rendezvény is volt ugyanazon a helyszínen, de engem ez a kettő érdekelt leginkább). 1000 kiállító, 500 szemináriumi előadás és 200 interaktív mini-kurzus – hirdették a szervezők. Mivel ez így önmagában feldolgozhatatlan, így házon belül legalább nettó 4-5 napot töltött azzal a csapat, hogy szűrtünk, válogattunk, kikkel kellene beszélni, mely előadásokat érdemes meghallgatni.
A nemzetközi üzletfejlesztési üzletágunkban azt tapasztaljuk, hogy a különböző digitális sales és marketing megoldások egyre több startup és scaleup számára rejtenek egyelőre kiaknázatlan lehetőséget a CEE régióban.
Arra voltunk tehát kíváncsiak Londonban, hogy megnézzük: mit kínálnak 2019-ben a marketinget és salest támogató automatizációs szoftverek és a ráépülő „martech” iparág a már említett szűkítéssel, tehát elsősorban startupoknak és scaleupoknak (a nagyvállalati megoldásokat emiatt nagyrészt eleve kihúztuk a listánkról…). Ahogy a zseniális martech guru Scott Brinker előadásából kiderült, jelenleg összesen van vagy 7000 martech megoldás a világon. Persze ezek közül nem mindenki volt jelen, de ahogy vártam, volt ott minden:
Gondoltam, hogy ha már ezek a cégek állítják magukról, hogy ők a mesterei annak, hogyan lehet automatikusan magukhoz terelni a leendő vevőket, akkor hagyom magam! Ezért a rendezvény előtt elkezdtem írogatni az elsőre számunkra, de még inkább az Ügyfeleink számára izgalmasnak tűnő megoldások szállítóinak, és kértem személyes egyeztetést tőlük. Amennyire magától értetődő lépés volt, annál meglepőbb és nem várt eredményeket hozott.
Alább összeszedtem nagyjából három hónap tapasztalatait:
Mióta hazajöttem, sorra jönnek az automatizált follow-up e-mailek, néha egy-egy telefonhívás. De én elsősorban nem saját magunknak keresem a különböző megoldásokat, hanem az Ügyfeleknek, így tesztelhettem ezzel kapcsolatban is a cégeket.
Az eddigi tapasztalatok alapján néhány tanulság máris megfogalmazható:
Tehát először, mint annyi más területen, el kell végezni a házi feladatot a belső csapattal vagy külső szakértő segítségével:
Az alábbi példa szépen mutatja ennek a háromnak az összefüggését:
És bár tudjuk, hogy a suszter cipője általában lyukas, a fenti megközelítés mégis segíthet a technológiák szűrésében:
Megspórolod magadnak a sok szoftver és alkalmazás technológiai összehasonlítását, ha csak azzal foglalkozol, aki a saját folyamatain, a gyakorlatban is jól csinálja.
Equity reggeli összefoglaló – Hogyan lehet kitűnni a régiós (túl)kínálatban?
/in Cégeladás, Cégértékelés, Exit, Rendezvények, Stratégiai befektető /szerző Szlávy ZsuzsannaRENDEZVÉNY – A CEE régióban cégek tízezrei szembesülnek a cégutódlás problematikájával. Egy nemzetközi tanulmány szerint a családi vállalkozások 40%-a tervez tulajdonosváltást 5 éven belül, 61%-uk a következő nemzedéknek tervezi majd átadni a kormányt, míg 28% kifejezetten cégeladásban gondolkodik. A tapasztalatok szerint a valóság azonban az, hogy mindössze 6-7%-uknak sikerül a megfelelő utódlást családon belül megoldani.
VCs in CEE 2019 – The scaleup session
/in Befektető keresés, Events, Kockázati tőke, Rendezvények, Tőkebevonás /szerző Szlávy ZsuzsannaRENDEZVÉNY – Are you building a startup / scaleup and you are aspiring to become a regional or even global key player? Are you fundraising and want to meet international VCs? Or, are you simply interested in the investment and startup world of the CEE region? If so, this event on 26th March 2019 is for youVCs and entrepreneurs will share their experience, case studies, success stories, and discuss the challenges of global market entry and how to scale and grow beyond CEE successfully. We introduce again “new wave” of international VCs interested in the region.